Tänkt & tyckt

Tänkt & tyckt

Om min blogg

Välkommen till min blogg. Här ger jag uttryck för mina tankar och tyckande om människor och samtal jag möter i mitt jobb och i mitt engagemang i kultur och politik. Här skriver jag också ner mina funderingar och tankar om böcker jag läser och kulturevenemang som jag besöker.

Dataspel och framtidens kultur

KulturSkapad av Tomas sön, december 04, 2011 16:59:57

Innan Umeå blev utsedd till Europeisk kulturhuvudstad arrangerade styrgruppen en rad möten på olika teman. Träffarna var en möjlighet för umeåbor att tillsammans forma idéer om framtidens kulturstad. Många av dessa möten handlade om konst, musik, film, litteratur, dans och teater. Utöver dessa klassiska kulturområden ordnades det också möten och samtal om nät- och dataspelkultur.

Är det verkligen kultur? undrar säkert många. Om någon frågat mig för tio år sedan hade jag svarat ett bestämt nej på den frågan. Idag är jag pappa till två ungdomar i 14-15 årsåldern och betydligt mer osäker. Mina barn har lärt mig att nät- och dataspel inte bara är onyttiga och skadliga tidsfördriv. De kan också vara alldeles fantastiska, spännande, lärorika och nyttiga.

Det finns många myter och farhågor om dataspel. I en färsk rapport från IT-ceum, som är ett nyöppnat datamuseum i Linköping, avlivas de flesta myter och fördomar som finns om dataspelande. En av de vanligaste är att det bara är barn och ungdomar som ägnar sig åt dataspelande. I USA är genomsnittsåldern 33 år bland dataspelarna.

En annan myt är att dataspelen isolerar och gör unga människor asociala. I verkligheten visar många undersökningar att dataspelen fyller alltmer en viktig social funktion och alltfler unga människor gillar att umgås och hitta fler och nya vänner i den virtuella världen.

En tredje missuppfattning är att det bara är unga grabbar som ägnar sig åt dataspelandet. Ett av världens mest populära spel, The Sims, har lockat över 70 miljoner spelare, varav mer än hälften är tjejer. I Sydkorea beräknas andelen kvinnliga spelare till närmare 70 procent. I USA finns nu fler kvinnliga gamers än antalet tonåriga gamers sammanslaget.

Naturligtvis finns det mycket skräp och onyttigheter på nätet och i dataspelsvärlden. Men inte bara det. Jag vill påstå att mina barn har lärt sig mer svenska och engelska via dataspel än i skolan. Istället för att ifrågasätta våra barn, borde vi kanske ställa frågan om vi vuxna och skolan hänger med i utvecklingen.

Jag är övertygad om att biblioteken har mycket att lära av nät- och dataspelvärlden. Även om jag är en boknörd, har jag insett att det finns en spännande och fascinerande värld i dataspelen. De bästa och mest sålda spelen idag är gigantiska fantasy- och äventyrsberättelser, där man inte bara kan läsa om kampen mellan onda och goda, riddare, trollkarlar, häxor och drakar. Du kan också själv skapa din egen figur, man eller kvinna, och interaktivt påverka och vara en del av berättelsen.

Därmed är vi tillbaka till frågan om vad som är kultur. Den traditionella förklaringen är att kultur är något som vi människor skapar och som hjälper oss att förstå oss själva och världen. Om dataspelen bidrar till detta är en annan fråga som var och en får fundera på.

  • Kommentarer(0)//wennstrom.twku.se/#post1